Relatia parinte – copil si rolul acesteia in obtinerea performantelor sportive

-

Blog | 26 mar. 2019

Performanța sportivă a copiilor depinde de dezvoltarea personală a părinților

Viteza cu care se produc schimbările tehnologice și sociale, în prezent, impactează copiii și tinerii, din punct de vedere psihologic. Aceștia intra în contact cu stimuli mult mai variați și mai intenși decât cei cu care s-au întâlnit părinții lor, la aceeași vârstă (smartphone-uri, tablete, jocuri pe calculator, programe de televiziune, străzi mai circulate, aglomerație, programe școlare diferite etc). Contextul social este și el diferit. Pe de alta parte, nici parinții nu sunt ocoliți de schimbările actuale accelerate. În aceste condiții, pentru a susține dezvoltarea optima a copiilor, este necesar ca părinții să parcurgă propriul proces de dezvoltare personală.

În cazul copiilor și al tinerilor sportivi lucrurile devin chiar mai complexe. Pe parcursul antrenamentelor, dar mai ales în timpul competițiilor, ei experimentează niveluri crescute de stres. La fel se întâmplă și în contextul activităților și examinărilor de la școală.

Mecanismele psihice implicate în performanța sportivă

În aceste condiții, în funcție de caracteristicile individuale și de felul în care sunt susținuți, mecanismele psihice ale copiilor și tinerilor sportivi pot funcționa în favoarea sau în defavoarea lor. Iată câteva exemple:

  • gânduri preponderent pozitive sau negative;
  • auto-critică sau auto-încurajare;
  • reactualizarea facilă sau dificilă a informațiilor tehnico-tactice;
  • vizualizarea (imaginarea) succesului sau a eșecului;
  • manifestarea excesivă, echilibrată sau reprimarea emoțiilor;
  • conflicte interioare care pot să apară în contextul alegerilor pe care este necesar să le facă: antrenamente vs. întâlniri cu prietenii și/sau alte evenimente sociale;
  • supra-motivare, sub-motivare sau optim motivațional;
  • nivel mai înalt sau mai scăzut al atenției în raport cu un set de parametri – concentrare, distributivitate, stabilitate, mobilitate, volum);
  • mobilizarea într-o mai mare sau mai mică măsură a resurselor fizice și psihice, în vederea atingerii obiectivelor.

Dezvoltarea performanței sportive (dar nu numai), până la nivel de excelență, se bazează pe funcționarea eficientă a mecanismelor exemplificate anterior (gândire, memorie, imaginație, afectivitate, motivație, atenție, voință) și pe o serie de constructe psihice mai complexe. Dezvoltarea unei imagini de sine pozitive este un element esențial al succesului, așa cum sunt și dezvoltarea autonomiei, a adaptabilității și a unui stil de viață optim (în concordanță cu vârsta). În același timp, dezvoltarea caracterului are un rol crucial, de felul în care acesta este clădit depinzând de multe ori sustenabilitatea carierei sportive.

Cum puteți susține performanța copiilor și a tinerilor sportivi din rolul de părinte?

Alocați timp  

Principalul demers pe care este nevoie să îl faceți, în calitate de părinții ai copiilor și tinerilor sportivi, (dar nu numai) este să alocați timp special pentru a dezvolta relațiile bazate pe încredere cu aceștia. Fiind lângă ei în momentele importante, acceptându-le emoțiile și manifestările comportamentale generate de acestea, evitând să-i judecați pentru ceea ce au făcut sau nu au făcut, răspundeți nevoilor de susținere afectivă ale copiilor și tinerilor sportivi.

Manifestați disponibilitate emoțională, fără să interveniți

Multor părinți le este greu să asiste la manifestările emoționale ale copiilor și tinerilor, în special când aceștia plâng. Simpla prezență și afirmarea disponibilității afective a părinților sunt suficiente. Orice explicații cu privire la ce ar trebui sau nu ar trebui să simtă, să gândească sau să facă sunt de prisos. Ba chiar fac mai mult rău decât bine în procesul de dezvoltare pe termen lung. Acompanierea emoțională este suficientă în marea majoritate a cazurilor. Ca și în cazul sportivilor adulți, în măsura în care simt nevoia, descarcarea tensiunilor emoționale acumulate de copii și tineri pe parcursul competițiilor contribuie la re-echilibrarea lor.

Comunicați constructiv

Unul dintre principalele scopuri ale comunicarii constructive este dezvoltarea unui limbaj orientat către ceea ce funcționează, care să stimuleze performanța. Un element important al acesteia este și orientarea sistematică a atenției către apectele utile ale experiențelor pe care le trăiesc copiii și tinerii sportivi. Recomandăm să practicați comunicarea constructivă atât în raport cu ceilalți cât și cu propria persoană.

Stimulați dezvoltarea obiceiurilor sănătoase

Igiena mentală, nutriția și odihna, împreună cu mișcarea reprezintă pilonii de bază ai unui stil de viață optim, care sustine creșterea pe termen lung. Dezvoltarea unor obiceiuri de viață sănătoase ale copiilor și tinerilor sportivi se realizează mult mai ușor când părinții reprezintă modele de comportament. Prin urmare, pentru a-i influența pozitiv pe copii și tineri este necesar să acordați atenție propriului stil de viață din perspectiva factorilor menționați anterior. La aceștia se adaugă: rețeaua de suport social (membrii familiei, prieteni alte persoane semnificative pe care copii și tinerii se pot baza și care se pot baza pe ei), dezvoltarea personală continuă, manifestarea hobby-urilor/ pasiunilor.

Dezvoltare personală pentru părinți

Pe măsură ce copiii și tinerii sportivi avansează în vârstă, nevoia de susțiere în plan fizic, psihic și social se schimbă. Pentru a fi capabili să ofere această susținere în modalitățile cele mai potrivite, este necesar ca părinții să manifeste deschidere și adaptabilitate, iar mulți dintre aceștia au nevoie să urmeze un adevărat plan de dezvoltare personală.

Programele de antrenament psihologic pentru copii si tineri sportivi pe care le organizez includ, pe lângă sesiunile de antrenament individual și de grup cu sportivii, sesiuni comune cu copiii/tinerii și părinții (care au ca obiectiv dezvoltarea relațiilor dintre aceștia) și sesiuni cu părinții (în care sunt abordate teme de interes pentru părinți, pentru a le oferi acestora instrumentele cu ajutorul cărora să sustină dezvoltarea personală și sportivă a copiilor și tinerilor).

In cazul in care sunteti preocupati de acest aspect esential in procesul dezvoltarii copilului, va invitam sa participati la „Arta formarii mentalitatii de invingator„, cursul destinat partintilor de sportivi, organizat de Asociatia pentru Psihologia Sportului, in Bucuresti, Brasov si Cluj Napoca. Pentru detalii si informatii, va invitam sa accesati linkul de mai jos:

www.psihologiasportului.ro/curs-parinti-sportivi-formare-mentalitate-invingator-2019

Psiholog sportiv Razvan Zaharia